Rejestr Należności Publicznoprawnych

    Rejestr Należności Publicznoprawnych

    Rejestr Należności Publicznoprawnych

    13 czerwca 2018 r. weszły w życie rozporządzenia Ministra Finansów dotyczące Rejestru Należności Publicznoprawnych (RNP). W RNP będzie można sprawdzić dane m.in. osób fizycznych i prawnych, które zalegają z zapłatą należności pieniężnych podlegających egzekucji administracyjnej, dla których wierzycielami są naczelnicy urzędów skarbowych albo jednostki samorządu terytorialnego.

    Co znajduje się w RNP
     

    W rejestrze będą dostępne dane podmiotów, które pomimo obowiązku nie wykonują zapłaty należności pieniężnych podlegających egzekucji administracyjnej, których wierzycielami są naczelnicy urzędów skarbowych albo jednostki samorządu terytorialnego. Chodzi o:

    • osoby fizyczne,
    • osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą,
    • osoby prawne lub jednostki organizacyjne niebędące osobą prawną,
    • nierezydenci w rozumieniu przepisów Prawa dewizowego będący osobami fizycznymi, osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą, osobami prawnymi lub jednostkami organizacyjnymi niebędącymi osobami prawnymi.

    W RNP zostaną ujawnione dane, gdy łączna kwota należności pieniężnych wraz z odsetkami z tytułu niezapłacenia ich w terminie wyniesie co najmniej 5.000 zł.

    Jakie przepisy regulują RNP
     

    Ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z 2017 r. poz. 1201 ze zm.).

    Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 czerwca 2018 r. w sprawie Rejestru Należności Publicznoprawnych(Dz.U. poz. 1124) określa:

    • sposób i tryb korzystania z RNP przez zobowiązanego, podmiot zainteresowany oraz podmioty uprawnione, w tym uzyskania z rejestru danych, o których mowa w art. 18b § 2 ustawy,
    • tryb i sposób wprowadzania danych do rejestru,
    • formaty danych wymagane przy wprowadzaniu danych do rejestru.

    Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie wyznaczenia organu Krajowej Administracji Skarbowej do prowadzenia Rejestru Należności Publicznoprawnych (Dz.U. poz. 1123), wyznacza do tego zadania Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Szczecinie.

    Formularze do nadawania uprawnień w RNP
     

    Poniżej udostępniono do pobrania formularze służące do ubiegania się o uprawnienia dostępowe do Rejestru Należności Publicznoprawnych. Formularze opracowane zostały w interaktywnym formacie pdf. i przeznaczone są do wypełnienia tylko w postaci elektronicznej.

    Przeczytaj przed pobraniem formularza!

    • Każdy z formularzy przeznaczony jest dla odrębnej grupy podmiotów uprawnionych / wierzycieli. W celu właściwego doboru formularza należy zapoznać się z opisami umieszczonymi pod ich nazwami, w poniższej części tego artykułu.
    • Żaden z formularzy o następujących kodach: RNP-1, RNP-2, RNP-3 oraz RNP-4 nie stanowi samodzielnego wniosku o nadanie uprawnień dostępu do RNP w rozumieniu § 2 ust. 1 ani też § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 czerwca 2018 r. w sprawie Rejestru Należności Publicznoprawnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1124). Są one tylko załącznikami do wniosku o nadanie uprawnień do RNP (loginu i hasła), a ich rolą jest zaopatrzenie organu prowadzącego rejestr w niezbędne informacje o podmiocie wnioskującym oraz pracowniku, który otrzyma dostęp do rejestru.
    • Formularze RNP-1, RNP-2, RNP-3 oraz RNP-4 należy dołączyć do właściwego wniosku opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP i jako załącznik przesłać wraz z wnioskiem na elektroniczną skrzynkę podawczą Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Szczecinie.
    • Formularze sporządza się wyłącznie w postaci elektronicznej i podpisuje w tej samej formie co właściwy wniosek (podpis elektroniczny).

    Formularze:
     

    1.    RNP-1 Załącznik do wniosku jednostki samorządu terytorialnego o nadanie uprawnień dostępowych do danych w Rejestrze Należności Publicznoprawnych

    Opis: formularz przeznaczony jest dla jednostek samorządu terytorialnego, które występują o uprawnienia jako wierzyciel lub podmiot uprawniony w RNP.

    Zakres możliwych uprawnień:

    • wprowadzanie / zmiana / wykreślanie danych z RNP,
    • dostęp do danych w RNP,
    • stosowanie ułatwionego sposobu wyszukiwania zobowiązanych w rejestrze obejmującego więcej niż jednego zobowiązanego.

    RNP-1_załącznik_do_wniosku_o_uprawnienia_dla_JST.pdf (plik PDF, 689 KB)

     

    2.    RNP-2 Załącznik do wniosku jednostki administracji publicznej o nadanie uprawnień dostępowych do danych w Rejestrze Należności Publicznoprawnych

    Opis: formularz przeznaczony jest dla następujących jednostek administracji publicznej:

    a)      komorników sądowych (sądowy organ egzekucyjny),
    b)     organów gmin o statusie miasta (administracyjny organ egzekucyjny),
    c)      Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (administracyjny organ egzekucyjny),
    d)     oddziałów regionalnych Agencji Mienia Wojskowego (administracyjny organ egzekucyjny),
    e)     sądów,
    f)       organów Prokuratury,
    g)      Centralnego Biuro Antykorupcyjnego,

    które występują o uprawnienia jako podmiot uprawniony w RNP.

    Zakres możliwych uprawnień:

    • dostęp do danych w RNP,
    • stosowanie ułatwionego sposobu wyszukiwania zobowiązanych w rejestrze obejmującego więcej niż jednego zobowiązanego.

    RNP-2_załącznik_do_wniosku_o_uprawnienia_dla_JAP.pdf (plik PDF, 164 KB)

     

    3.    RNP-3 Załącznik do wniosku BIK-u / BIG-u o nadanie uprawnień dostępowych do danych w Rejestrze Należności Publicznoprawnych

    Opis: formularz przeznaczony jest dla: 

    a)     Biura Informacji Kredytowej,
    b)     biur informacji gospodarczej,

    które występują o uprawnienia jako podmiot uprawniony w RNP.

    Zakres możliwych uprawnień:

    • dostęp do danych w RNP,
    • stosowanie ułatwionego sposobu wyszukiwania zobowiązanych w rejestrze obejmującego więcej niż jednego zobowiązanego.

    RNP-3_załącznik_do_wniosku_o_uprawnienia_dla_BIK_BIG.pdf (plik PDF, 200 KB)

     

    4.    RNP-4 Oświadczenie podmiotu uprawnionego o spełnieniu wymagań dla ułatwionego sposobu wyszukiwania zobowiązanych w RNP

    Opis: formularz przeznaczony jest dla: 

    a)     urzędów skarbowych,
    b)     jednostek samorządu terytorialnego,
    c)     komorników sądowych,
    d)     organów gminy o statusie miasta,
    e)     Zakład Ubezpieczeń Społecznych,
    f)     oddziałów regionalnych Agencji Mienia Wojskowego,
    g)     sądów,
    h)     organów Prokuratury,
    i)     Centralnego Biuro Antykorupcyjnego,
    j)     Biura Informacji Kredytowej,
    k)     biur informacji gospodarczej,

    które jako podmiot uprawniony w RNP, na podstawie art. 18q § 2 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2018 r., poz. 1314) zamierzają złożyć odrębny wniosek na ułatwiony sposób wyszukiwania zobowiązanych w rejestrze obejmujący więcej niż jednego zobowiązanego. Oświadczenie RNP-4 składane jest wraz z odpowiednim dla danego podmiotu formularzem: RNP-1, RNP-2, RNP-3 lub RNP-US.

    RNP-4_Oświdczenie_o_spełnieniu_wymagań_wyszuk_ułatwionego.pdf (plik PDF, 128 KB)

    5. RNP-US Wniosek jednostki KAS o nadanie / zmianę / odebranie uprawnień dostępowych do danych w Rejestrze Należności Publicznoprawnych.

    Formularz przeznaczony jest dla urzędów skarbowych, które występują o nadanie, zmianę lub odebranie uprawnień jako podmiot uprawniony w RNP, a także o odblokowanie konta PUE i resetowanie hasła dostępu do konta portalowego PUE.
    Zakres możliwych uprawnień:

    • dostęp do danych w RNP,
    • stosowanie ułatwionego sposobu wyszukiwania zobowiązanych w rejestrze obejmującego więcej niż jednego zobowiązanego.

    Uwaga: Formularz nie jest przeznaczony do nadawania uprawnień w ramach funkcji wierzyciela w RNP. Uprawnienia wierzyciela (wprowadzania / zmiany / wykreślania danych z RNP) w poszczególnych urzędach skarbowych nadają wyznaczeni do tego celu administratorzy lokalni.

    RNP-US_wniosek_o_uprawnienia_dla_US_IAS.pdf  (plik PDF, 201 KB)

    Instrukcje
     

    Instrukcja nadawania loginów i haseł dostępowych do Rejestru Należności Publicznoprawnych przez administratorów lokalnych w podmiotach uprawnionych

    Uwaga: Instrukcja przeznaczona jest dla administratorów lokalnych świadczących pracę dla podmiotów spoza Krajowej Administracji Skarbowej, tj.:

    a) jednostek samorządu terytorialnego,
    b) komorników sądowych,
    c) organów gminy o statusie miasta,
    d) Zakładu Ubezpieczeń Społecznych,
    e) oddziałów regionalnych Agencji Mienia Wojskowego,
    f)  sądów,
    g) organów Prokuratury,
    h) Centralnego Biuro Antykorupcyjnego,
    i)  Biura Informacji Kredytowej,
    j)  biur informacji gospodarczej,

    Instrukcja nadawania loginu i hasła do RNP przez administratora lokalnego_wer.5.0.pdf(plik PDF, 942 KB)
     

    Instrukcja obsługi Rejestru Należności Publicznoprawnych w zakresie dodawania oraz aktualizacji wpisów o należnościach w tym rejestrze

    Uwaga: Instrukcja przeznaczona jest dla wierzycieli należności publicznoprawnych (użytkowników komponentu Portal Usług Elektronicznych Ministerstwa Finansów) i reguluje zasady:

    • dodawania wpisu do rejestru,
    • wyszukiwania wpisów wierzyciela,
    • aktualizacji odsetek,
    • aktualizacji wierzyciela,
    • raportowania o błędach/niezgodnościach.

    Instrukcja dla Użytkownika komponentu Portal Usług Elektronicznych w zakresie obsługi Rejestru Należności Publicznoprawnych TAX-286 25 TA4-T8 (plik PDF, 1 881 KB)
     

    Usługi do aktualizacji RNP; Specyfikacja Wejścia-Wyjścia, Wersja 1.0.1

    Uwaga: Dokument przeznaczony jest dla firm z branży IT przygotowujących oprogramowanie interfejsowe dla jednostek administracji publicznej upoważnionych do aktualizowania Rejestru Należności Publicznoprawnych. Aktualizowanie danych obejmuje tworzenie nowych wpisów w rejestrze oraz aktualizacji dla wpisów już istniejących.

    Celem tego dokumentu jest przedstawienie zasad oraz warunków wymiany informacji pomiędzy usługami systemu e-Podatki umożliwiającymi aktualizację Rejestru Należności Publicznoprawnych, a oprogramowaniem interfejsowym przeznaczonym do jego aktualizowania.

    Usługi do aktualizacji RNP; Specyfikacja Wejścia-Wyjścia, Wersja 1.0.1 (plik DOCX, 943 KB)

    Załączniki do dokumentu:

    1. Wniosek (plik PDF, 295 KB)

    2. Wniosek_1 (plik PDF, 250 KB)

    Rodzaje i opis uprawnień dla RNP
     

    Wykaz rodzajów uprawnień dostępowych dla Rejestru Należności Publicznoprawnych zawiera tabelaryczne zestawienie opisów przeznaczenia, poziomu dostępu do rejestru oraz reguł przyznawania tych uprawnień.

    Rodzaje uprawnień RNP_wyd.2.pdf (plik PDF, 81 KB)

    Zarządzanie kontami PUE przez administratorów:
     

    Kompetencje w zarządzaniu kontami portalowymi PUE dla RNP wg rodzaju posiadanych uprawnień.

    Plik: Zarządzanie uprawnieniami RNP - kompetencje.pdf (plik PDF, 206 KB)

    Pliki do pobrania:

     

    Definicje i struktury logiczne umożliwiające ułatwiony sposób wyszukiwania zobowiązanych przez "podmioty uprawnione" w Rejestrze Należności Publicznoprawnych.

    Plik: UdostepnianieUlatwioneRNP.xsd (19 KB)

    Definicje i struktury logiczne do wprowadzania danych do Rejestru Należności Publicznoprawnych dla JST.

    Plik:  wsdl_rnp_v21.zip (59,0 KB)
    Plik:  wsdl_rnp_v22.zip (32,7 KB)

     

     

    bip

    Informacje o publikacji dokumentu

     
    Data utworzenia: 10.07.2018 Data publikacji: 10.07.2018 12:40 Data ostatniej modyfikacji: 27.11.2018 14:09
    Autor: Maciej Koniuszewski Osoba publikująca: Maciej Koniuszewski Osoba modyfikująca: Agnieszka Ciechan-Podolska
    Rejestr zmian