«Powrót

Krajowa Administracja Skarbowa na 7 Międzynarodowym Kongresie Morskim w Szczecinie

Krajowa Administracja Skarbowa na 7 Międzynarodowym Kongresie Morskim w Szczecinie

Krajowa Administracja Skarbowa na 7 Międzynarodowym Kongresie Morskim w Szczecinie

Wiceminister Tomasz Słaboszowski uczestniczy debacie poświęconej bezpieczeństwu w branży morskiej na 7 Międzynarodowym Kongresie Morskim w Szczecinie

Zastępca Szefa Krajowej Administracji Skarbowej Pan Tomasz Słaboszowski w ramach 7 Kongresu Morskiego odbywającego się w Szczecinie w dniach 5-6 września 2019 r. wziął udział w debacie plenarnej na temat Bezpieczeństwo w branży morskiej –przyszłość, wyzwania i oczekiwania. Prelegentem spotkania był Pan Andre Tassoni z EMCA (Europejska Agencja Bezpieczeństwa Morskiego). Pozostałymi uczestnikami debaty byli: Thomas Overacker    Executive Director for Cargo and Conveyance Security at CBP, Hans Rook Przewodniczący International Port Community System Association (IPCSAto Międzynarodowe Stowarzyszenie Port Community System), Dariusz Rudziński członek zarządu Polski Rejestr Statków S.A., Andrzej Zelek prezes Zarządu Polski PCS Sp. z o.o.

Obecność przedstawicieli Krajowej Administracji Skarbowej po raz kolejny na Kongresie jest uzasadniona, gdyż swoimi działaniami KAS zapewnia podmiotom działających w sektorze morskim konkurencyjność, a także na granicy w portach morskich jest istotnym elementem systemu ochrony granicy zewnętrznej UE, odgrywa ważną rolę w monitorowaniu obrotu towarowego oraz w procesie zapewnienia bezpieczeństwa łańcucha dostaw.

  W przypadku organów KAS realizacja funkcji straży przybrzeżnej polega na ochronie obszaru celnego i granic zewnętrznych UE, przede wszystkim na poprzez prowadzenie działań kontrolnych, mających na celu zapobieganie nielegalnemu przywozowi i wywozowi towarów. Przy realizacji ustawowych zadań KAS współpracuje z innymi organami kontrolnymi, przede wszystkim ze Strażą Graniczną oraz granicznymi inspekcjami kontrolnymi. Zaznaczyć należy, że w przypadku kontroli celno-skarbowej realizowanej przez KAS w portach morskich, w szerokim zakresie wykorzystujemy nowoczesny sprzęt do kontroli, w tym kontroli nieinwazyjnej, tj. prześwietleń ładunków i kontenerów z wykorzystaniem tak mobilnych, jak i stacjonarnych skanerów RTG. Na morzu działania realizuje wyspecjalizowana centralna morska jednostka zwalczania przestępczości, mająca do swojej dyspozycji łodzie patrolowe, dzięki którym możliwa jest kontrola statków oraz towarów na obszarze obejmującym nie tylko morze terytorialne (do 12 mili morskiej), ale również strefę do niego przyległą (do 24 mili morskiej).

Pan Tomasz Słaboszowski przypomniał, że bardzo istotna jest też potrzeba wspierania przez administrację przedsiębiorców w celu ułatwienia im konkurowania na rynku UE i krajów trzecich oraz ułatwiania legalnego obrotu towarowego. Wśród działań zwiększających poziom bezpieczeństwa, zapewniających podmiotom działającym w sektorze morskim konkurencyjność zdecydowanie wymienić można wdrożony i funkcjonujący w morskich jednostkach KAS w Szczecinie oraz w Gdańsku model kontroli opartej o wyprzedzającą analizę ryzyka (pre-arrival). Analiza ta prowadzona jest z wykorzystaniem narzędzi elektronicznych przez wyspecjalizowane zespoły ekspertów, w oparciu o krajowe profile ryzyka, na danych poprzedzających przywóz bądź wywóz towarów na statkach, w szczególności w kontenerach. Analiza wyprzedzająca pozwala nam na odpowiednio wczesne zdiagnozowanie poważnych ryzyk i usprawnia przygotowanie się do kontroli, jeśli oczywiście stwierdzona zostanie konieczność jej przeprowadzenia po przybyciu towarów.

Rolą KAS jest stałe podnoszenie jakości świadczonych usług i obsługi klienta, w szczególności poprzez sprawną i efektywną odprawę celną towaru, odpowiadającą wymaganiom nowoczesnego prowadzenia działalności gospodarczej, przy jednoczesnym zapewnieniu szybkiego i skutecznego wymiaru należności celnych i podatkowych.

KAS wychodzi naprzeciw oczekiwaniom legalnie działających przedsiębiorców. Zachęcamy podmioty do występowania o certyfikat wiarygodności AEO  i  korzystanie z dostępnych ułatwień i uproszczeń.

Kierując się potrzebą efektywnego wykorzystania posiadanych zasobów i narzędzi po stronie KAS, uwzględniając również oczekiwania przedsiębiorców – naszych klientów, sukcesywnie wdrażamy rozwiązania, zmierzające do usuwania barier dla przedsiębiorczości oraz usprawniania obsługi celnej i kontroli ładunków. Szereg realizowanych inicjatyw dotyczy sfery wdrażania ułatwień w funkcjonowaniu obrotu towarowego w polskich portach morskich oraz przyczyniających się do zapewnienia bezpieczeństwa tego obrotu (zgodnych z ideą One-Stop-Shop, koordynacja kontroli towarów w ramach inicjatywy „Porty 24"). Beneficjentem korzyści, płynących z przedmiotowych inicjatyw, są również  przedsiębiorcy.

W chwili obecnej wdrażamy w Polsce proces zmiany zarówno modelu obsługi zgłoszeń celnych, jak i modelu kontroli ze stacjonarnego na mobilny. Celem procesu konsolidacji odpraw celnych jest zmiana dotychczasowej organizacji odpraw celnych, sprowadzająca się zasadniczo do rozdzielenia miejsca przedstawienia towaru od miejsca przyjęcia i obsługi zgłoszenia celnego. Dlatego główną rolę przypisujemy tzw. „Centrum Urzędowego Dokonywania Odpraw. Ponadto KAS, w ramach Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych, realizuje Projekt Single Window. Single Window w obrocie towarowym z zagranicą jest wyjściem naprzeciw oczekiwaniom środowiska handlu, jest narzędziem, które w ramach tworzenia nowoczesnej e-administracji pozwala na zwiększenie efektywności działania administracji publicznej w zakresie świadczenia usług.

Podczas wdrażania ułatwień w obrocie towarowym w portach polskich i systematycznej poprawy obsługi celnej, przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa tego obrotu, korzystamy również z doświadczeń administracji celnych innych państw, w tym państw członkowskich UE, przekazywanych m.in. podczas spotkań w ramach powoływanych przez Komisję Europejską grup roboczych, jak również w ramach współpracy bilateralnej, realizowanej z krajami spoza UE.

Jako wydarzenie towarzyszące w dniu 06 wrześnie 2019 r. odbyły się: Warsztaty pt. „Bezpieczeństwo w międzynarodowym obrocie morskim. Ułatwienia dla wiarygodnych przedsiębiorstw na przykładzie rozwiązań z USA". Podczas warsztatów eksporterzy z Polski mieli możliwość dowiedzieć się, jak skrócić czas odpraw swoich ładunków w USA lub zmniejszyć ilość kontroli celnych spełniając określone wymagania przez władze celne USA. Głównym prelegentem był Pan Thomas Overacker, Dyrektor Wykonawczy ds. Ładunków i Zabezpieczenia Przewozu w biurze operacyjnym w Waszyngtonie CBP Customs and Border Protection (władz celnych USA), w warsztatach i merytorycznej dyskusji wzięli udział także przedstawiciele Krajowej Administracji Skarbowej z Izby Administracji Skarbowej w Szczecinie i Zachodniopomorskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Szczecinie.