15 marca obchodzimy Światowy Dzień Konsumenta. Został on ustanowiony w 1983 roku, w rocznicę przemówienia prezydenta Stanów Zjednoczonych Johna F. Kennedy'ego, wygłoszonego w roku 1962. Dotyczyło ono projektu ustawy o ochronie praw konsumenta i gwarancji prawa do informacji, wyboru, bezpieczeństwa oraz reprezentacji.
W Polsce Światowy Dzień Konsumenta obchodzony jest oficjalnie od roku 2000 – po to, aby uświadomić zarówno decydentom politycznym, jak i obywatelom, że odpowiedni poziom ochrony konsumenta przyczynia się do zwiększenia poczucia bezpieczeństwa i sprawiedliwości w społeczeństwie.
Jednym z elementów ochrony konsumenta jest obowiązek wystawiania przez sprzedawców paragonów fiskalnych, które potwierdzają sprzedaż. Konsument, który bierze paragon:
• zapewnia sobie prawo reklamacji,
• wspiera uczciwą konkurencję,
• ułatwia sobie porównanie cen,
• zyskuje pewność, że nie został oszukany,
• zmniejsza szarą strefę.
Za egzekwowanie obowiązku wydawania paragonów fiskalnych odpowiada Krajowa Administracja Skarbowa.
W 2022 roku pracownicy urzędów skarbowych w województwie zachodniopomorskim oraz funkcjonariusze Zachodniopomorskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Szczecinie skontrolowali ponad 21 tysięcy podmiotów w tym zakresie. Za zaniechanie obowiązku ewidencjonowania obrotu przy wykorzystaniu kasy rejestrującej oraz wydawania paragonów fiskalnych nałożyli 1.762 mandaty w łącznej wysokości 2.355.311 zł. Najwięcej podmiotów skontrowali pracownicy Urzędu Skarbowego w Kołobrzegu (2.593), a najwięcej mandatów wystawili funkcjonariusze ZUCS w Szczecinie (272).