«Powrót

NAVIRAIL 2017

NAVIRAIL 2017

NAVIRAIL 2017

W dniach 18-19 października 2017 r. przedstawiciele Krajowej Administracji Skarbowej uczestniczyli w konferencji NAVIRAIL mającej pobudzić działania zmierzające do lepszego wykorzystania geograficznego i gospodarczego położenia portów w Szczecinie i Świnoujściu oraz budowy multimodalnego Środkowo-Europejskiego korytarza transportowego, który przechodziłby przez nasz region i łączył północ Europy z Bałkanami, miedzy innymi dzięki planowanemu kanałowi Odra – Dunaj. 

W konferencji uczestniczyli Zastępca Dyrektora IAS  Wioletta Borek oraz Zastępca Dyrektora IAS Robert Hołubasz. Jedna z debat panelowych poświęcona została zadaniom realizowanym przez Krajową Administrację Skarbową. W trakcie prezentacji poruszono m.in. kwestie Port Community System, Procedury 42, Single Window Plus, procedur uproszczonych, odpraw związanych z końcowym przeznaczeniem  oraz wszelkich innych usprawnień dla przedsiębiorców, które mają ich zachęcić do dokonywania odpraw w Polsce i w Zachodniopomorskiem.

"Kluczowym jest, aby administracja była dla przedsiębiorców niewidzialna. Wy jako przedsiębiorcy macie prowadzić swoją działalność bez osobistego kontaktu z Krajową Administracją Skarbową. Będą jednak nadal takie sytuacje gdzie poprosimy państwa o pewne dokumentacje np. związane z przechowywaniem ładunku. Podstawą działania KAS jest to, aby kontrola, która musi być zrealizowana była przeprowadzona tylko raz, a nie trzy, jak to miało miejsce przed reformą." powiedział Dyrektor Hołubasz. 

Dyrektor Hołubasz podkreślił, że obecnie inwentaryzowane są informacje o tym jakich dokumentów, informacji i danych oczekujemy od przedsiębiorców. KAS zależy na re-używalności danych będących w posiadaniu nowej struktury, aby jak najbardziej odciążyć przedsiębiorców. "Postulatem w naszych działaniach jest "Szybciej-prościej-taniej" podkreślił.

Drugą część prezentacji przedstawiła Dyrektor Borek, wskazując, ze pozytywnym elementem, oznaczającym wzrost znaczenia naszych portów jest zwiększona liczba zgłoszeń i odpraw celnych. W tym obszarze nastąpił aż 10% wzrost. Dyrektor Borek podkreśliła, że priorytetem KAS jest tutaj kontrola ukierunkowana na bezpieczeństwo, dlatego w naszym obszarze znajduje się np. handel bronią, afrykański pomór świń - bo są to obszary chroniące nasz rynek.

Przedstawione zostały założenia i usługi nowego projektu MF PUESC (Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych). "Głównym celem w tym obszarze jest usprawnienie obsługi klienta w obszarze obsługi celnej "- podkreśliła Dyrektor Borek. "Ważna jest koordynacja wspólnych kontroli z parterami w portach morskich, aby odbywały się one w jednym miejscu i jednym czasie."

W trakcie debaty, która miała miejsce po prezentacjach przedstawiciele KAS, przedsiębiorców działających w obszarze gospodarki morskiej oraz agencji celnych i składowników przedstawiali swoje pozytywne doświadczenia i obawy, które zrodziły się po utworzeniu KAS. Podkreślano na bardzo dobre kontakty na linii administracja- przedsiębiorca w naszym województwie, ale również przedstawiono oczekiwania dalszej dobrej współpracy. Przedsiębiorcy z zadowoleniem przyjęli rozwiązania  obszarze elektronizacji usług. Niemniej jednak widoczne były obawy o ich bezpieczeństwo - "Bezpieczeństwo naszych systemów jest naszym priorytetem" zapewniła Dyrektor Borek. Przedstawiono również korzyści z posiadania świadectwa AEO (upoważniony przedsiębiorca).

Debatę zakończyło głosowanie uczestników, którzy odpowiadali na pytania takie jak np. Czy system Single Window Plus jest udogodnieniem dla przedsiębiorców - a 100% potwierdzenie tego u uczestników świadczy o tym, ze przyjęte przez KAS kierunki są oczekiwane przez przedsiębiorców. Również pytanie "Czy można szybciej-taniej-bezpieczniej?" z 77% potwierdzeniem uczestników, pokazało, że wprowadzane zmiany są spełnieniem oczekiwać przedsiębiorców.

Konferencja poruszała również poniższe zagadnienia:

  • Żegluga bliskiego zasięgu – realna alternatywa dla transportu samochodowego?;
  • Projekt „12,5m dla Szczecina" – kluczowa determinanta rozwoju portu Szczecin;
  • Kierunki dywersyfikacji oferty usługowej Portu Świnoujście;
  • Konkurencja międzygałęziowa czy współpraca kolei i żeglugi wobec wyzwań Białej Księgi i szybkiego rozwoju portów morskich;
  • Transportowa multimodalność – port-drogi, port-kolej, port-żegluga śródlądowa, porty rzeczne oraz ich połączenie z koleją i drogami oraz śródlądowymi drogami wodnymi, drogi-kolej;
  • Konkurencja międzygałęziowa czy współpraca kolei i żeglugi wobec wyzwań Białej Księgi i szybkiego rozwoju portów morskich;
  • Transportowa multimodalność – port-drogi, port-kolej, port-żegluga śródlądowa, porty rzeczne oraz ich połączenie z koleją i drogami oraz śródlądowymi drogami wodnymi, drogi-kolej;
  • Konkurencja międzygałęziowa czy współpraca kolei i żeglugi wobec wyzwań Białej Księgi i szybkiego rozwoju portów morskich;
  • Transportowa multimodalność – port-drogi, port-kolej, port-żegluga śródlądowa, porty rzeczne oraz ich połączenie z koleją i drogami oraz śródlądowymi drogami wodnymi, drogi-kolej.

Izba Administracji Skarbowej w Szczecinie była patronem merytorycznym konferencji.