«Powrót

Nagrody dla zwycięzców programu „Finansoaktywni”

Nagrody dla zwycięzców programu „Finansoaktywni”

Nagrody dla zwycięzców programu „Finansoaktywni”

Laureaci w Ministerstwie Finansów
Uczniowie Katolickie Liceum Ogólnokształcące im. św. Maksymiliana Marii Kolbego w Szczecinie
Uczniowie Szkoły Podstawowej im. H. Sienkiewicza w Bobolicach
  • Laureaci czwartej edycji programu edukacyjnego „Finansoaktywni", którego misja brzmiała „Budżet. Ogarniamy wydatki", spotkali się 14 czerwca 2018 r. w Ministerstwie Finansów.
  • To dziesięć zespołów z całej Polski, które poradziły sobie najlepiej z zadaniem konkursowym: stworzeniem projektu inwestycji realizowanej w ramach budżetu partycypacyjnego oraz wypromowaniem go w szkole lub środowisku lokalnym.

Budowa parku do StreetWorkout, interaktywna ścieżka poznawcza, multimedialny park historyczny, cykl maratonów charytatywnych czy centrum rekreacyjne – to projekty wykorzystania 100 tys. zł z budżetu partycypacyjnego, które zwyciężyły w IV edycji ogólnopolskiego programu edukacyjnego dla gimnazjalistów „Finansoaktywni. Misja: Budżet. Ogarniamy wydatki". Dyplomy i nagrody dla wyróżnionych zespołów wręczył wiceminister finansów, zastępca szefa Krajowej Administracji Skarbowej Paweł Cybulski.

„W swoich projektach lokalnych inwestycji pokazaliście, jak bardzo zależy Wam na poprawieniu jakości życia wszystkich mieszkańców. Zadbaliście o potrzeby najmłodszych i seniorów, również osób niepełnosprawnych. Wskazywaliście, jak ważna jest aktywność na świeżym powietrzu, ale też jak mądrze i wartościowo wykorzystywać nowoczesne technologie, internet i aplikacje mobilne. Dzięki takim projektom stajecie się zaangażowanymi i aktywnymi obywatelami, którzy mają realny wpływ na otoczenie, w którym mieszkają – powiedział wiceminister Cybulski. „Cieszę się, że nasz projekt edukacyjny - Finansoaktywni – nie tylko udowadnia jak ważna jest edukacja finansowa, ale również  kształtuje świadomych i odpowiedzialnych za swoje życie młodych ludzi. Życzę Wam, żebyście dalej byli Finansoaktywni" – dodał Paweł Cybulski.

Zwycięskie projekty

Wybór zwycięzców nie był łatwy. Finalistami mogli zostać autorzy tylko 10 prac, ze 179 zgłoszonych w tym roku do konkursu. Projekty inwestycji były bardzo różnorodne i napływały z całej Polski. Uczniowie fantastycznie poradzili sobie z niełatwym zadaniem, udowadniając, że doskonale rozumieją odpowiedzialność związaną z dysponowaniem publicznymi pieniędzmi.

Zaproszenia na uroczystą galę w Ministerstwie Finansów laureatom z województwa zachodniopomorskiego wręczyła Pani Monika Getka Zastępca Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Szczecinie oraz Pan Krzysztof Świdroń Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Koszalinie.

„W nagrodzonych pracach widać wysoki poziom merytoryczny, ambitne podejście do tematu i profesjonalnie przeprowadzone analizy. Wykazaliście się nie tylko ogromną wiedzą i dojrzałością, ale także kreatywnością i oryginalnością. Cieszę się, że jest wśród Was taki zapał do działania i współpracy"zwróciła się do uczniów przewodnicząca kapituły konkursowej, wicedyrektor Departamentu Budżetu Państwa Anna Maksym.

Oprócz uroczystości w Ministerstwie Finansów zwycięzcy konkursu spotkali się z youtuberem Kamilem „Kaluchem" Kalińskim, który był ambasadorem tegorocznej edycji oraz zwiedzili Centrum Pieniądza NBP. Wraz z opiekunami otrzymali także cenne nagrody rzeczowe.

Laureaci IV edycji programu edukacyjnego „Finansoaktywni"

Kategoria Szkoły podstawowe i Gimnazja:

  • projekt pt. „Bieg po marzenia – cykl maratonów charytatywnych mających na celu spełnienie marzeń nieuleczalnie chorych dzieci" – Szkoła Podstawowa im. H. Sienkiewicza w Bobolicach
  • projekt pt. „Gubertówka – centrum rekreacyjno-rozrywkowe nad rzeką Guber w Sępopolu" – Gimnazjum im. I. Sendlerowej włączone do Szkoły Podstawowej w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Sępopolu
  • projekt pt. „O W A S OD (NOWA), czyli Opinogórska Weekendowa Akademia Seniora Od(nowa)" – Szkoła Podstawowa w Opinogórze Górnej
  • projekt pt. „Ogród zdrowych pokoleń" – Zespół edukacyjny nr 9, Szkoła Podstawowa nr 11 w Zielonej Górze
  • projekt pt. „Zdrowo przez Budzyń" – Gimnazjum im. Jana Pawła II w Nowej Sarzynie.

Kategoria Szkoły ponadgimnazjalne:

  • projekt pt. „Multimedialny Szczecin" – Katolickie Liceum Ogólnokształcące im. św. Maksymiliana Marii Kolbego w Szczecinie 
  • projekt pt. „Budowa parku do StreetWorkout i rozbudowania skateparku oraz budowa rolkowiska" – Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. KZL w Lubaniu 
  • projekt pt. „Twoje bezpieczeństwo – w Twoich rękach" – Zespół Szkół Licealnych i Agrotechnicznych im. Leona Janty-Połczyńskiego w Tucholi
  • projekt pt. „Multimedialny park historyczny" – Uniwersyteckie I Liceum Ogólnokształcące im. Juliusza Słowackiego w Chorzowie 
  • projekt pt. „Moje miasto Suwałki – interaktywna ścieżka poznawcza" – Zespół Szkół nr 2 II Liceum Ogólnokształcące im. gen. Zygmunta Podhorskiego w Suwałkach.

Cel programu

„Finansoaktywni" to program edukacyjny, którego celem jest zaznajomienie młodzieży z różnymi rodzajami budżetów, przychodów i wydatków oraz uświadomienie, dlaczego warto płacić podatki. W tym roku akcja odbyła się pod hasłem: Budżet. Ogarniamy wydatki i była skierowana do uczniów 7. klas szkół podstawowych, 2. i 3. klas szkół gimnazjalnych oraz szkół ponadgimnazjalnych. Dzięki materiałom edukacyjnym poznawali oni budżet partycypacyjny, dowiadywali się, jakie są zasady jego wykorzystywania, w jaki sposób można wpływać na inwestycje w swojej okolicy oraz kto i w jaki sposób może zgłaszać swoje pomysły na projekty finansowane z budżetu jednostek samorządowych.

O konkursie

Zadaniem konkursowym było opracowanie projektu inwestycji lokalnej realizowanej w ramach środków z budżetu partycypacyjnego w wysokości 100 tys. zł. Uczniowie musieli również wypromować swój pomysł w szkole lub swojej okolicy. Program cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem wśród uczniów i nauczycieli: w ciągu 4 lat dotarliśmy do blisko 2500 szkół w całej Polsce. W tegorocznej akcji wysłaliśmy 510 zestawów edukacyjnych do szkół, a blisko 50 pakietów pobrano ze strony internetowej. Do tegorocznego konkursu wpłynęło rekordowe 179 prac konkursowych.